Körkortstillstånd

Din Trafikskola Ystad interiör ratt

Körkortstillstånd

Du måste ha ett körkortstillstånd för att få övningsköra på trafikskola och privat.

Körkortstillståndet består av 2 delar: en hälsodeklaration och en synundersökning. Hälsodeklarationen består av 16 frågor som du lättast fyller i på www.korkortsportalen.se, du måste då också betala en första avgift på 220 kr för bevis om körkortstillstånd. Sedan är du välkommen till oss på trafikskolan för gratis syntest.

När du har gjort din syntest hos oss skickar vi in till transportstyrelsen ett bevis på att du gjort ditt syntest. Detta som komplement till den hälsodeklaration som du själv fyllt i på transportstyrelsens hemsida.

Ett körkortstillstånd varar i 5 år. Det kan ta upp till 4 veckor att få sitt körkortstillstånd. Tänk därför på att ansöka om körkortstillstånd i god tid innan du påbörjar din utbildning. Speciellt viktigt om du planerar att ta en intensivutbildning.

Ett körkortstillstånd varar i 5 år

Avgifter

Du betalar fem avgifter till transportstyrelse och trafikverket när du tar körkort, (se sammanställning här under). De avgifter som du ser här nedan betalas alltså INTE till trafikskolan utan är avgifter som varje person som tar körkort måste betala till myndigheterna.

OBS! om du inte blir godkänd eller uteblir på teori eller körprovet så måste du betala provavgift för varje gång du gör ett nytt prov.

SAMMANSTÄLLNING

Bevis om körkortstillstånd